Regelmatig krijg ik de vraag of het zinvol is om te adverteren in een krant of presentatie gids. Mijn eerste reactie is bijna altijd: “Nee!” Want niets is zo moeilijk meetbaar als de respons van een advertentie. De kans is heel groot dat je de kosten van de advertentie niet terug verdient. Zoek daarom als eerste uit wat je verwacht terug te verdienen.

Doe eerst een check voor je besluit te adverteren

De argumenten van de sales man liegen er niet om. Luister goed naar wat hij je vertelt. In sommige gevallen is adverteren een vorm van sponsoring. Denk goed na. Wat is jouw belang? Wat levert het op voor jouw bedrijf? Daarom is het goed voor elke toezegging een korte check te doen naar de toegevoegde waarde voor jouw bedrijf om te adverteren.

Wat zijn jouw doelen, en sluit de advertentie hierbij aan?

Het begint natuurlijk met de doelen die je wilt behalen dit jaar. Heb jij  ze helder voor 2017? Wil je groeien of juist gelijk blijven. Wil je meer naamsbekendheid of juist een andere klantengroep aanspreken? Dit zijn factoren die van invloed zijn op je beslissing om te adverteren. De aanbieding moet aansluiten bij de doelgroep die jij wil bereiken. En de regio en het bereik moeten kloppen. Wat is de vorm? Is het een product/merk advertentie of een bedrijfspresentatie/interview. Moet je zelf de advertentie of foto en tekst aanleveren of zit dat bij de prijs in? Maak een kosten/baten analyse. Denk je dat je de advertentie kunt terug verdienen? Dan pas kun je een goede beslissing nemen of de advertentie voor jouw bedrijf wat toevoegt.

Adverteren in de printmedia, is het zinvol voor jouw bedrijf? Ik ben benieuwd naar je mening. Help andere ondernemers en deel je ervaringen in de reacties.